Hva er keto diett?

Keto diett

Ordet keto er en forkortelse for ketogen kosthold. Både lavkarbo og keto er ketogene dietter hvor målet er å bringe kroppen til en ketose. Ketosen er en metabolsk tilstand der kroppen henter energi fra fett og ikke fra glukose eller fra glykogen. Husk at for personer som ikke er tilpasset til ketogen diett, er karbohydrater en primære energikilde.  

Hvordan kan jeg gå ned i vekt ved å spise fett? 

Når i vår kosthold kommer størst andel av kalorier fra karbohydrater, og du spiser til hverdag mer enn du er i stand og forbrenne, så kroppen skal lagre overskuddet av glukose i leveren og i musklene som glykogen, som senere kan kroppen bruke det som energi. Men det som skjer, hvis dine glykogenlagrene er stakk fulle, er at kroppen lagrer glykogen som fett. 

Når du starter med keto eller lavkarbo diett, er målet å hente energi fra fett. For å gjøre det må vi tvinge kroppen til at den begynne å forbrenne fett vi få med mat.  

Gjør det når vi spiser ‘’ normalt’’? Ikke helt. Kroppen skal alltid prøve å få det fra mest tilgjengelig kilde, det er sukker. Du må kvite deg med glukose i din blod for å få det til. Og når du i tillegg skal hente mindre kalorier enn du forbrenner, så kroppen din kan veldig enkelt begynne å forbrenne egen fettlager. Det samme reglen gjelder for når du spiser mat rik i karbohydrater. Du må begynne å forbrenne mer enn du spiser for å kunne gå ned i vekt. Med når det gjelder keto og lavkarbo diett, har du også andre fordeler enn bare vektreduksjon. 

Det finnes mange studie publikasjoner om lavkarbo diett og vektreduksjon.

Ketogenic diett

Så hvorfor bør jeg prøve keto? 

Vektreduksjon er bare en sideeffekt, det må ikke skjer hvis du spiser riktig og har nok kalorier i maten du spiser. Ketogene dietter kan til og med ha fordeler mot diabetes, kreft, epilepsi og Alzheimers sykdom. Faktisk en av de ferste og mest kjente behandlingene med keto diett  er behandling av epilepsi.  

Andre helsemessige fordeler av keto 

Det har blitt påvist at ketoner, som oppstår i lever fra spalting av fett molekuler, har veldig gunstig effekt på hjerne nerveceller. Ketoner bringer mye mer energi enn glukose. 

Ketogene dietter kan forårsake betydelig reduksjon i blodsukkeret og insulinnivået. Dette, sammen med økte ketoner, har noen helsemessige fordeler. 

Studier har nå vist at dietten kan ha en rekke forskjellige helsemessige fordeler

  • Hjertesykdom. Den ketogene dietten kan bidra til å forbedre risikofaktorer som:  kroppsfett, HDL (godt) kolesterolnivå, blodtrykk og blodsukker. Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26768850/ 
  • Kreft. Dietten utforskes for tiden som en tilleggsbehandling for kreft, fordi det kan bidra til å redusere svulstveksten. Mange konvensjonalle kreftterapier er designet for å målrette de biologiske forskjellene mellom kreftceller og normale celler. 

Vi vet at nesten alle kreftceller har ett felles trekk: de spiser blodsukker for å vokse og formere seg. I literaur og publikasjoner kan vi finne mye informasjoner at ketogen diett kan bridra til å redusere  progresjonen av kreft fordi det forårsaker en rask reduksjon i blodsukkernivået. 

Når du følger et ketogent kosthold, endres noen av de vanlige metabolske prosessene, og blodsukkernivået går helt ned. I utgangspunktet hevdes dette å “sulte” kreftcellene av drivstoff. Som i alle levende celler, kan den langsiktige effekten av denne “sulten” være at kreftcellene skal vokse saktere, reduseres i størrelse eller muligens til og med drepe de.  

Det som jeg tror er enda viktigere er at dietten hjelper med  å restarte den normale oksidative prosessen i mitokondriene. Når mitokondriene kan ikke lenger produsere ATP gjennom oksidasjon, gjør de det via fermentasjon dvs. Ikke oksidativ prosess. Hva gjør det til cellene. De begynner en inflamasjon  Kilde: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213231714000925 

Hvordan skal jeg vite at jeg er i ketose?  

7 tegn og symptomer som kan hjelpe en person til å avgjøre om det ketogene dietten fungerer for dem.  

1. Økt ketoner 

Et spesielt hjemmetestingssett lar folk måle sine egne ketonnivåer i blodet. Eller en lege kan ta en blodprøve og sende den til testing. Når en person er i ernæringsketose, vil de ha ketonnivåer i blodet på 0,5–3 millimol per liter. 

 Alternativt kan folk bruke en pusteanalysator for å teste for ketoner i pusten, eller de kan bruke indikatorstrimler for å kontrollere urinnivået. 

Ketontestingsett er tilgjengelig for kjøp online

2. Tørst 

Ketose kan føre til at noen føler seg tørrere enn vanlig, noe som kan oppstå som en bivirkning av vanntap. Imidlertid kan høye nivåer av ketoner i kroppen også føre til dehydrering og en elektrolyttubalanse. Begge disse reaksjonene kan forårsake komplikasjoner. 

Forskning på ketogene dietter for idrettsprestasjoner viser dehydrering som en bivirkning av ketose. Idrettsutøvere kan også ha høyere risiko for nyrestein, noe som er en komplikasjon av dehydrering. 

For å unngå dehydrering, drikk rikelig med vann og andre væsker. Oppsøk lege hvis symptomer på dehydrering, som ekstrem tørst eller mørk urin, oppstår. Husk å drikke vann med ekstra salt mineraler. 

3. Muskelkramper og spasmer 

Dehydrering og elektrolyttubalanser kan forårsake muskelkramper. Elektrolytter er stoffer som bærer elektriske signaler mellom kroppens celler. Ubalanse i disse stoffene fører til forstyrrede elektriske meldinger som kan forårsake muskelsammentrekninger og spasmer. 

Personer som følger ketogen diett, bør sørge for at de får nok elektrolytter fra maten de spiser for å unngå muskelsmerter og andre symptomer på ubalanse. 

Elektrolytter inkluderer kalsium, magnesium, kalium og natrium. En person kan få disse fra å spise et balansert kosthold. Imidlertid, hvis symptomene vedvarer, kan en lege anbefale kosttilskudd eller andre diettendringer. Grunnlegende tilskudd av mineraler kan du få ved å kjøpe Mag PlusB.  

4. Hodepine 

Hodepine kan være en vanlig bivirkning ved å bytte til et ketogent diett. De kan oppstå som et resultat av inntak av færre karbohydrater, spesielt sukker. Dehydrering og elektrolyttubalanser kan også forårsake hodepine. 

Ketose hodepine varer vanligvis fra 1 dag til 1 uke, selv om noen mennesker kan oppleve smerter lenger. Kontakt lege hvis hodepine vedvarer. 

Interessant nok antyder noen nyere undersøkelser det ketogene dietten som en potensiell behandling for migrene og klyngehodepine. 

For eksempel foreslår en studie fra 2017 dietten for personer med episodisk og kronisk migrene. En studie fra 2018 antyder også ketosedietten som en mulig behandling for de med medikamentresistent klyngehodepine. 

Imidlertid er mye mer forskning nødvendig for å bekrefte diettens effektivitet for behandling eller forebygging av denne typen hodepine. 

5. Dårlig ånde 

Dårlig ånde er blant de vanligste bivirkningene av ketose. Dette er fordi ketoner forlater kroppen gjennom pusten så vel som urinen. Folk på dietten kan legge merke til at pusten lukter søtt. 

Et keton som kalles aceton er vanligvis ansvarlig for lukten, men andre ketoner, som benzofenon og acetofenon, kan også bidra til dårlig ånde. 

Det er ingen måte å redusere ketosepusten, men det kan bli bedre med tiden. Noen bruker sukkerfri tyggegummi eller pusser tennene flere ganger om dagen for å maskere lukten. 

6. Sterk lukt av urin. 

Som navnet overfor, urin kan også ha en betydelig sterkere lukt en vanligvis du ville huske. Særlig om morgenen , når du skal besøke toalet første gange etter du våknet.

7. Bedre fokus og konsentrasjon 

Opprinnelig kan ketogen diett forårsake hodepine og konsentrasjonsvansker. Imidlertid bør disse symptomene falme over tid. Mennesker som følger et langsiktig ketogent diett, rapporterer ofte om bedre klarhet og fokus.  

Noen studier antyder at det ketogene dietten kan forbedre kognitiv funksjon og gi nevrobeskyttende effekter.